2012. október 14., vasárnap

GPS és őzek



Most már abszolút semmi akadálya annak, hogy természetjáró érdeklődésemet ismeretlen helyekre is kiterjesszem. Vettem egy túra GPS készüléket. Nem a hagyományos autós navigációt, melynek nagy kijelzője van és hangokkal navigál, utcaneveket is bemond, hanem egy kicsi, vízálló, érzékeny GPS antennával rendelkező, elsősorban túrázásra, geokesselésre való műszert. Extraként képes területszámításra, öröknaptárt tartalmaz, vadász/halász időpontokat mutat, van benne még számológép, stopper, sőt még fénykép nézegető is. Világtérképpel rendelkezik, de tudjuk, hogy az ilyen térképek mennyire használhatók. Ezért gyorsan kibővítettem a turistautak.hu-ról letölthető Magyarország térképpel. Most tesztelem. A legjobb módszer, ha terepen próbálom ki. A tervem, hogy rögzítem az útvonalat, amelyet bejárok. Az érdekes megállóknál (pl. vad fényképezésekor vagy védett növény megtalálásakor) rögzítem az aktuális pozíciót és ezeket feltöltve a laptopra látom, hogy hol és mit találtam. Ezen kívül egy célszoftverrel be lehet írni a fényképekhez tartozó GPS koordinátákat magába a JPG fájlba is – így nem kell a fényképezőgépbe GPS.
Ezen felbuzdulva kimentem a Gógány Láprétre ma, arra a felére, amit ismerek. Az idő remekül ködös, igazi őszies. Ezt az állatok is tudják, és jobban kimerészkednek a nyílt terepre. Így készült az első képem még ki sem érve a rétre.
Jobb kéz felől a nagy kukoricás learatták, átláthatóvá vált a terület. Egy suta és két gida keresett magának ott élelmet.

Leparkoltam az autót és rögzítettem az útvonalat, amelyen kiértem. Ezután rátekertem a telekonvertert a telére, becserkeltem az őzeket és a fényképezésem helyét is megjelöltem a GPS-ben – amiért eredetileg kijöttem. Az elém repülő vörösbegyet is muszáj volt lefényképezni. Meg a múltkori vadászlest a ködben.

 


 
Itt pedig a GPS által elhelyezett pontok a térképen. Az autó a leparkolás helyét, a vadász a fényképezés helyét mutatja, illetve megjelöltem egy magaslest is. Ugyanez egy katonai térképen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése